Просмотр полной версии : Кире про fraternities (Конька)


Конька
26.05.2004, 02:02
Кира, помните мы с вами пару месяцев назад здесь обсуждали про fraternities?

Сейчас в New York Times Magazine статья Сюзан Сонтаг (очень уважаю эту тетку!) про фотографии пыток иракцев, называется Photographs are Us. Там есть глава, в которой она пишет о том, что то, что происходит на этих фотографиях выглядит очень похоже на то, как студенты в fraternities и спортсмены в школьных и университетских спортивных командах издеваются над новичками. Она это приводит в качестве одного из подтверждений своей идеи о том, что то, что происходит в той тюрьме и на тех фотографиях - это не что-то исключительное, а вполне в мейнстриме современной американской культуры.

Я подумала, что вы могли бы захотеть это прочитать. Да и обсудить интересно.

aniuta
26.05.2004, 04:41
А в интернете нет этой статьи?

Конька
26.05.2004, 05:21
Есть на сайте New York Times и будет там до воскресенья. Адрес сайта nytimes.com, в крайней левой колонке в разлеле features надо нажать на magazine, она там главная, самая первая статья на этой неделе. Единственное что, надо будет зарегистрироваться чтобы читать, а регистрация у них немного муторная. Статья, в общем, про то, почему этот скандал закономерен и про то, что он значит для американцев.

Kира
26.05.2004, 05:45
Конька, интересно очень. Только, боюсь, не смогу я статью эту найти и прочесть в ближайшее время. У меня супруг завтра с утреца приезжает :) во-первых :) плюс мильен всяких дел :(( вряд ли я смогу активно поучаствовать в теме. Но почитать буду обязательно заходить :) Если бы Вы в двух словах пересказали суть этой статьи, было бы здоровски... А вообще - я как раз сегодня посмотрела эпизод своего любимого шоу Law and Order (Special victims) - как раз там эта тема поднималась. И мысль, которая меня не посещала раньше - ведь все эти hazing происходят при ДОБРОВОЛЬНОМ участии. Т.е. человек соглашается пройти через эти испытания, типа пройти по бортику моста или выпить бочку воды. Чтобы стать частью группы. С риском для собственной жизни. Самое плохое, что с ним случится в случае отказа - его туда не примут :) Моему слабому уму это не понять - я всегда была индивидуалисткой и фиг бы я стала над собой экспериментировать и рисковать жизнью для участия в ЛЮБОЙ группе. Кстати! не помню, писала ли это в том давнем топе - но мой сотрудник - американец, очень умный и образованный товарищ, с которым мы много на эти темы рассуждали - вывел в итоге, по опыту общения со мной и еще другими русскими которых он встречал - что тут имеется разница менталитетов в каком плане - американцев в России привычно представляют индивидуалистами-эгоистами-пройди-по-горлу-ближнего.. А фенька-то в чем - что они наоборот стремятся сбиться в определенные группы, коммьюнити - церковная ли это, та же фратернити, бойскауты, "пешком против диабета", "похудеем по Дженни Крейг" и т.п. чтобы иметь кругом единомышленников :) Ни один из его русских знакомых этого не понимал и не понимает. Видимо, это происходит потому, что "коллективизмом" нас накормили всерьез и надолго, все эти октябрятско-пионэрские обязаловки..Тошниловка, и теперь плохо укладывается в голове, что кто-то будет есть живых золотых рыбок или стоять босиком в снегу, чтобы оказаться частью этой колледжской группы :) Их же никто никогда "сверху" не организовывал, поэтому чувство "принадлежности" к чему-то большему для них так заманчиво. Это все очень обобщенно, конечно, он тоже сам ни в какие фратернити не рвался. А так - явление "инициации" оно ведь не уникально для фратернити и т.п. Одноклассник после армии рассказывал, как там десантники молодых солдат тоже пропускают через всякие "испытания на прочность".. т.е. не дедовщина в прямом смысле этого слова (где просто измываются) а типа с каким-то глубоким смыслом..

Конька
26.05.2004, 07:48
Кира, специально для вас тот параграф копирую:

To live is to be photographed, to have a record of one's life, and therefore to go on with one's life oblivious, or claiming to be oblivious, to the camera's nonstop attentions. But to live is also to pose. To act is to share in the community of actions recorded as images. The expression of satisfaction at the acts of torture being inflicted on helpless, trussed, naked victims is only part of the story. There is the deep satisfaction of being photographed, to which one is now more inclined to respond not with a stiff, direct gaze (as in former times) but with glee. The events are in part designed to be photographed. The grin is a grin for the camera. There would be something missing if, after stacking the naked men, you couldn't take a picture of them.

Looking at these photographs, you ask yourself, How can someone grin at the sufferings and humiliation of another human being? Set guard dogs at the genitals and legs of cowering naked prisoners? Force shackled, hooded prisoners to masturbate or simulate oral sex with one another? And you feel naive for asking, since the answer is, self-evidently, People do these things to other people. Rape and pain inflicted on the genitals are among the most common forms of torture. Not just in Nazi concentration camps and in Abu Ghraib when it was run by Saddam Hussein. Americans, too, have done and do them when they are told, or made to feel, that those over whom they have absolute power deserve to be humiliated, tormented. They do them when they are led to believe that the people they are torturing belong to an inferior race or religion. For the meaning of these pictures is not just that these acts were performed, but that their perpetrators apparently had no sense that there was anything wrong in what the pictures show.

Even more appalling, since the pictures were meant to be circulated and seen by many people: it was all fun. And this idea of fun is, alas, more and more -- contrary to what President Bush is telling the world -- part of ''the true nature and heart of America.'' It is hard to measure the increasing acceptance of brutality in American life, but its evidence is everywhere, starting with the video games of killing that are a principal entertainment of boys -- can the video game ''Interrogating the Terrorists'' really be far behind? -- and on to the violence that has become endemic in the group rites of youth on an exuberant kick. Violent crime is down, yet the easy delight taken in violence seems to have grown. From the harsh torments inflicted on incoming students in many American suburban high schools -- depicted in Richard Linklater's 1993 film, ''Dazed and Confused'' -- to the hazing rituals of physical brutality and sexual humiliation in college fraternities and on sports teams, America has become a country in which the fantasies and the practice of violence are seen as good entertainment, fun.

Конька
26.05.2004, 07:49
What formerly was segregated as pornography, as the exercise of extreme sadomasochistic longings -- as in Pier Paolo Pasolini's last, near-unwatchable film, ''Salo'' (1975), depicting orgies of torture in the Fascist redoubt in northern Italy at the end of the Mussolini era -- is now being normalized, by some, as high-spirited play or venting. To ''stack naked men'' is like a college fraternity prank, said a caller to Rush Limbaugh and the many millions of Americans who listen to his radio show. Had the caller, one wonders, seen the photographs? No matter. The observation -- or is it the fantasy? -- was on the mark. What may still be capable of shocking some Americans was Limbaugh's response: ''Exactly!'' he exclaimed. ''Exactly my point. This is no different than what happens at the Skull and Bones initiation, and we're going to ruin people's lives over it, and we're going to hamper our military effort, and then we are going to really hammer them because they had a good time.'' ''They'' are the American soldiers, the torturers. And Limbaugh went on: ''You know, these people are being fired at every day. I'm talking about people having a good time, these people. You ever heard of emotional release?''

Shock and awe were what our military promised the Iraqis. And shock and the awful are what these photographs announce to the world that the Americans have delivered: a pattern of criminal behavior in open contempt of international humanitarian conventions. Soldiers now pose, thumbs up, before the atrocities they commit, and send off the pictures to their buddies. Secrets of private life that, formerly, you would have given nearly anything to conceal, you now clamor to be invited on a television show to reveal. What is illustrated by these photographs is as much the culture of shamelessness as the reigning admiration for unapologetic brutality.

Шапка
26.05.2004, 08:23
Коньке офф!

Квартирку украшаю... Текилу закупаю... лаймы... форель... :-) Ну когда уже будет мексика-парти? :-) msoumina@yahoo.com

Конька
28.05.2004, 07:00
У нас все планы перекосились из-за визовых проблем. И в Москве мы будем только в конце июня. Но я вовсю над меню думаю и над покупкой ингредиентов. В ближайшие дни пришлю свои идеи:)

.
Шапка
28.05.2004, 08:53
Жду!

Лика
29.05.2004, 23:58
Это вы деушки собрались народ холопеньями "травить"? ;-)